Za početak, razmotrimo sljedeću izjavu:

Ako je pojedina biblijska knjiga “šuma”, a pojedini tekstovi u njoj “stabla”, onda je veliki problem u tome što kada čitamo Bibliju, većina nas često gleda “stabla”, ali ne vidi “šumu”. Jer, poruka Pisma ne krije se samo u pojedinom stihu ili odlomku, već se krije i na razini cijelih knjiga koje su dio biblijskoga kanona.

Kakve veze ima ova izjava s tematskim propovijedanjem?

Tematsko propovijedanje jest način propovijedi kada govornik kaže “Danas je naša tema…” ili “Danas ćemo govoriti o….” To je najjednostavniji način propovijedanja jer osoba odredi jednu temu i onda za nju uzme nekolicinu biblijskih tekstova koje koristi da bi prenijela neku poruku.

Opasnost ovog načina propovijedanja krije se u tome što, ako osoba ne zna što radi, vrlo lako može uzeti biblijske tekstove i prisiliti ih da kažu nešto što oni ne govore tako što ih tumači van konteksta. Posljedica toga jest da vjernici koji su izloženi pogrešnom tematskom propovijedanju sami bivaju pogrešno poučeni i usvajaju pogrešna tumačenja teksta te se uče čitati Bibliju na isti ili sličan krivi način.

Nije pogrešno tematski propovijedati, ali osoba koja to čini mora neki tekst prvo sagledati u njegovom neposrednom kontekstu, a onda i na razini dokumenta unutar kojega se taj tekst nalazi. Jer, poruka Pisma ne krije se samo u pojedinom stihu ili odlomku, već se krije i na razini cijelih knjiga koje su dio biblijskoga kanona.

Pogledajmo jedan banalan primjer: Filipljanima 4,13

Sve mogu u onome koji mi daje snagu…

Ključno je pitanje što Pavao misli kada kaže “sve”? Tri su moguća načina tumačenja ovoga teksta, ovisno o tome gledamo li samo stablo ili pak šumu...

(1) Ako se ovaj tekst gleda zasebno, onda ispada da kada Pavao kaže “sve”, on misli na “sve što mi padne na pamet”. Pa će tako “sve mogu u Kristu” značiti da mogu biti najbolji u školi, mogu uspjeti u životu, mogu se baviti umjetničkim klizanjem ili pak postati president of the USA…sve mogu u Kristu…haleluja!!!

(2) Ako se pogleda neposredan kontekst, onda je pak vidljivo da Pavao pod “sve” podrazumijeva “oskudijevati i obilovati”. Dakle, sve se ne odnosi na apsolutno sve, već na specifičnu stvar: zbog služenja Bogu, Pavao se znao naći u oskudici, ali i obilju, i on kroz ovaj tekst poručuje kako može podnijeti te i takve okolnosti.

(3) No, rekli smo da se poruka Pisma ne krije samo na razini stabla već i šume – konkretno, u našem slučaju radi se o tome da je ovaj tekst dio jedne veće teme koju Pavao adresira u Filipljanima.

Pavao kroz ovu cijelu poslanicu udara po temi traženja koristi i nudi razne primjere ljudi koji su tuđu koristi stavili ispred svoje (čitajte poslanicu). Budući da je i Pavao jedan od tih primjera, on zbog toga je znao završiti gladan i u oskudici. No, kad i ako se to desi, on sve može u onome koji mu daje snagu.

I ako pogledate ovaj spektar mogućih tumačenja, onda je vidljivo kako tematske propovijedi, ako govornik ne pazi što radi, mogu ljudima posredovati ne samo pogrešne i krive poruke, već ih zakinuti za sočno meso Božje objave. Jer, nije isto reći “sve mogu u onome koji mi daje snagu…znači mogu postati vrhunski sportaš” i reći “sve mogu u onome koji mi daje snagu…znači, čak i ako zbog služenja drugima upadnem u oskudicu, Bog će mi dati snagu da proguram kroz te okolnosti”.

#buditebiblijskipismeni…